| |
Folyamatosan kell végigcsinálni - kihagyás nélkül - a lépéseket, különben
nem lesz jó! Érdemes elolvasni akkor is ha nem ilyen gyro-tok van mert van
benne egy-két trükk.
Rádió beállítás
| Középre (0-ba) állítani a rádióban a trim-et és a subtrim-et
(minden módban!) |
| Az ATV-t a rudder (farokszervó, általában 4es) csatornán 90% állítani.
Ha a rádióban a két oldalt különbözőre lehet állítani, akkor állítsd
egyformára. Ez a lépés azért kell, hogy meg tudjuk határozni a szervókar
hosszát. Célszerű még a gyro beépítése előtt megtenni. Miután kész
a gyro installálása ez a csatorna (rudder) az elmozdulás mértékét
fogja megadni (yaw rate) ez nem tévesztendő össze a farokszervó kitérésével
!!! |
| a farok kitérésnek (rudder rate) az alapértelmezésen kell lennie (100
%) |
| mind a két oldalon állísd be a gyro érzékenységet (gyro gain)
60%-ra |
| kapcsold ki az ATS (Automatic Tail Stablilsation) vagy a REVO mixet |
| a pilot authority mixet (néhány rádióban van ilyen) ki kell
kapcsolni |
| A throttle hold kapcsoló legyen kikapcsolva |
Farok csatorna tesztje
| Dugd be a farok szervót a vevő farok csatornájába |
| Kapcsold be a rádiót és mozgasd meg a gáz/pitch botot, ha a farokszervó
mozog akkor az ATS vagy REVO mix még be van kapcsolva |
| miközben a farok bot és trim középállásban van, győződj meg, hogy
a szervókar jó helyre van feldugva a szervóra |
| Ezután addig állísd a tolórúd hosszát, amíg a farok lapátok 8
fokos szöget zárnak be a farok bot középállásánál. Kb. ez a 8 fok
fogja kompenzálni a főrotor forgási nyomatékát. |
Szervó kar hossz
| Nézd a farok rotor összeköttetést, miközben mozgatod a farok
botot a teljes jobb és bal kitérés között. Ha az összeköttetés nem
éri el a teljes kitérést, akkor növeld meg a szervó kar hosszát. Ha
feszül az összeköttetés akkor kicsit csökkentsd le addig amíg nem feszül.
Ellenőrizd le a középállás trimmmet (előző
bekezdés) és ha nem jó akkor állísd be újra, ezután újra ellenőrizd
le a szervókar hosszot. |
| Itt állítjuk be, hogy a farok rotor jó irányban mozgassa a helit. Úgy
jó ha jobb oldalra téríted ki a botot, akkor a farok rotor olyan szöget
zár be, hogy a heli orra jobbra fordul. Ha ezt rosszul állítod be
akkor a heli kontrollálatlanul piruettezni fog! Úgy lehet legegyszerűbben
megjegyezni, hogy a farok rotor arra fog mozogni, amerre a farok rotor BELÉPŐ
éle mutat, ebben az irányban fog elmozdulni a heli farka, a heli orra
ennek ellenkezően. Tehát, ha jobbra nyomod a kart a farok balra fog
mozdulni, ha a heli farka feléd néz. |
Gyro érzékenység csatorna ellenőrzése
| Dugd a farok szervőt a vevő gyro érzékenytség csatornáljába (általában
az 5-ös csatorna) |
| Mozgasd a gyro érzékenység kapcsolót és nézd meg hogy mozog e a
farok. Ha nem mozog, akkor rossz helyre dugtad a vevőben vagy a kapcsoló
rosszul van beállítva. |
| Mozgasd meg a farok botot, ha mozog a farokszervó akkor a "pilot
authority mixing"-et nem kapcsoltad ki a rádióban. |
A Gyro bekötése
| Most érkezett el az a pillanat, amikor a gyro-t bekötjük a rendszerbe.
Kapcsold ki a vevőt és csatlakoztasd a szervót a gyro kimenetéhez,
valamint csaklakoztasd a rádió farok kimenetét a gyro farok bemenetéhez
és a rádió érzékenység (gain) kimenetét a gyro érzékenység bemenetéhez. |
| Kapcsold be rádiót, majd a vevőt. A gyro PIROS
(power) LED-jének égnie kell és várj 5 másodpercet amíg a gyro feléled. |
| Most fogjuk megjelölni, hogy a gyro mikor van normál és head-lock üzemmódban.
A szervó üzemmódját az érzékenység kapcsolóval lehet meghatározni.
Tedd ki a farok botot teljes kitérésre, tarsd így 2 másodpercig, majd
engedd vissza középállásba. Ha a farok rotor azonnal visszatér középállásba
akkor normál módban van a gyro. Ha head-lock üzemmódban van a szervó
nem tér vissza,vagy nagyon lassan tér vissza középállásba. |
Most, hogy be van kötve a gyro és a rádiót valamint a farok összeköttetést
beállítottuk, most léphetünk tovább az automatikus beállításhoz.
Automatikus beállítás (Auto Setup)
Ez arra jó, hogy a rádióról gyorsan és könnyen beállíthassuk a
legfontosabb paramétereket:
| Farok trim |
| Gyro érzékenység |
| Szervó típus |
| Maximális szervó kitérések |
Fontos:
| ATS, REVO mixelések ki legyenek kapcsolva |
| farok trim és subtrim középállásban legyen |
| a farok jó irányban mozgassa a helikoptert. Ha a farok botot balra
kitesszük a rotor belépő éle jobbra mutat. (részletek) |
Az auto beállítás (auto setup) futtatása:
Az auto beállításba úgy tudsz belépni, hogy a gyro érzékenység
kapcsolót néhányszor átkapcsolod rögtön a gyro bekapcsolása után. (amíg
a gyro el nem indul) Ezt a gyro úgy fogadja el, hogy egy párszor megmozgatja a
farok rotort mindkét irányba, mielőtt visszaáll középállásba. Ekkor
megjegyzi a farok bot állását, ez lesz az az állapot amikor nem mozog egyik
irányban sem a farok. Vigyázz, hogy ilyenkor ne mozgasd a farok botot. (amíg
az elfogadás be nem fejeződött)
gyro mozgási irány (gyro reverse):
Először a gyro irányát tudjuk beállítani. Most ha mozgatod teljesen
balra és jobbra a farok botot, akkor a SÁRGA
"REV" LEDnek be és ki kell kapcsolódnia. Ha a szervó működési irányát
jól beállítottad - a fennt leírtak alapján
- akkor egyszerűen nyomd balra a farok botot és engedd vissza középállásba.
Ha a gyro ézékenység kapcsolót átkapcsoljuk és vissza, akkor a beállított
érték elmentődik, amit a farok mozgatásával jelez a giro. Ezután a következő
paramétert állíthatjuk be.
Szuper szervó:
Most be tudjuk állítani, hogy szuper szervót használunk vagy sem. Ha nem
vagyunk biztosak benne, hogy milyen szervónk van, akkor ne állítsuk
bekapcsoltra. Ha balra és jobbra mozgatod a farok botot akkor a ZÖLD
"SUPER SERVO" LED be és kikapcsol. Ha a LED ég akkor van bekapcsolva
a szuper szervó mód. Ugyanúgy mint az előbb, ha a gyro ézékenység kapcsolót
átkapcsoljuk és vissza, akkor a beállított érték elmentődik, amit a farok
mozgatásával jelez a giro. Ezután a következő paramétert állíthatjuk be.
Szervó kitérések:
Az elfogadás után, most az első szervó kitérést tudjuk beállítani. Ha
a kitérés irányában mozgatjuk a farok botot akkor növeljük a maximális
kitérést ha ellenkezőleg akkor csökkentjük a maximális kitérést. A szervó
lassan fog mozogni a megfelelő irányban, hogy pontosan be lehessen állítani.
Ha a jó beállítás megvan, akkor a gyro érzékenység kapcsoló át és
vissza kapcsolásával el tudjuk fogadni. Az elfogadást a farok mozgatásával
jelzi a gyro. Ezután a másik oldali szervó kitérést tudjuk beállítani
hasonló módon az előzőhöz. Ha a jó beállítás megvan, akkor a gyro érzékenység
kapcsoló át és vissza kapcsolásával el tudjuk fogadni. Az elfogadást a
gyro a farok kétszeri mozgatásával jelzi, ez egyben a beállítás végét is
jelenti.
A szervó visszatér középállásba és nem mozdul ki amíg a ki és be nem
kapcsoljuk a tápellátást.
Ha nem vagy túl tapasztalt pilóta, akkor a farok csatorna (áltálában
4-es) maximális kitérését (ATV) vedd le 60%-ra.
Zomby
ps: kereskedelmi forgalomba nem hozható :)
|