GYIK ( FAQ )

 

Gyakran ismételt kérdések (heli)

bullet

Általános kérdések

bullet

Milyen magasra megy? Milyen messze? Milyen gyors?

bullet

Mennyibe kerül?

bullet

Érdemes kezdeni repülővel előbb?

Milyen magasra megy? Milyen messze? Milyen gyors?

A rádió adóvevő rendszer amit általában használunk 800m-től akár 3km-ig képes irányítani a modellt. Egy bemutatón az egyik pilóta 700m-es magasságra repült, de a legtöbb ember már nem látta a gépet. Általában 100-200m-nél messzebbre nem szokás repülni, mert ilyen távolságból már nehezen irányítható (látható) a gép. Nem csak azt kell látni, hol van a modell, hanem azt is, hogy PONTOSAN hogyan áll. (Hogy dől, milyen irányban megy, merre áll a farokrész, a talpán vagy a hátán van, stb.!).
Tudomásom szerint a sebességi rekord kb. 160 km/h, a normál modellek kb. 100-130 km/h sebességre képesek.
(2001.07.14 Zomby)

Mennyibe kerül?

Ez attól függ milyen gépet választunk. Az árak nagyságrendileg a következőképp néznek ki:.

Egy alap gép:
helikopter 75.000 Ft
motor 35.000 Ft
muffler 10.000 Ft
radió rendszer 105.000 Ft
gyro 30.000Ft
indító eszközök 25.000 Ft
összesen: 280.000 Ft

Egy jó 30-as kategóriájú gép gyakran az alábbiak szerint néz ki:
helikopter + extrák 105.000 Ft
motor 35.000 Ft
kipufogó rendszer 10.000 Ft
radió rendszer 135.000Ft
gyro 75.000Ft
indító eszközök 30.000 Ft
többféle szerszám 30.000 Ft
szimulátor 60.000 Ft
összesen: 480.000 Ft

Egy átlagos 60-as kategóriájú gép:
helikopter + extrák 230.000 Ft
motor 75.000 Ft
kipufogó rendszer 15.000 Ft
radió rendszer 200.000Ft
gyro 75.000Ft
indító eszközök 30.000 Ft
többféle szerszám 30.000 Ft
szimulátor 60.000 Ft
összesen: 715.000 Ft

Egy versenygép, ahol nincs sok kompromisszum:
helikopter + extrák 600.000 Ft
motor 110.000 Ft
kipufogó rendszer 25.000 Ft
radió rendszer 450.000 Ft
gyro 90.000 Ft
fordulatszám szabályzó 70.000 Ft
indító eszközök 50.000 Ft
többféle szerszám 60.000 Ft
szimulátor 120.000 Ft
összesen: 1.575.000 Ft
(2001.07.14 Zomby)

Érdemes kezdeni repülővel előbb?

Sokan rögtön az elején felteszik a kérdést, hogy repülővel kell-e kezdeni. A válasz egyértelműen: nem.
Sok időt el kell tölteni a repülővel mielőtt olyan használható szintre el lehet jutni, amit át is lehetne örökíteni a helikre. A legtöbb repülős pilóta soha nem fejleszti ki, hogy a bal kezével is irányítson, csak a földön használják kormányzásra és a leszállásnál a teljesítmény szabályzására. Csak a nagyon jó repülős pilóták fejlesztik ki a tudást a bal kezükre is.
A helinél az egyik legfontosabb része az irányításnak a bal kéz (persze ez itt akkor igazán helytálló csak, ha bal kézen van a pitch és farok vezérlése -Zomby-). Rögtön a legelső lebegésnél mind a négy irány legkisebb mozdulata is számít, nincs elsődleges és másodlagos irányítás. Ez 99%-ig oka, hogy miért nehezebb megtanulni repülni a helikkel, több irányban való irányítást kell megtanulni egyszerre.
Természetesen a repülős pilótáknak értékes tapasztalataik vannak abban, hogy értik a 2 ütemű motorok működését, a általában némi rádió programozáshoz is értenek ( hehe :) -Zomby-) és tudják mit csinál a rádió.
De ezt magától értetődően az első helivel is meg lehet tanulni. Ha helivel szeretnél repülni vegyél helit, ha repülővel vegyél repülőt. Ha mindkettővel szeretnél repülni vegyél helis rádiót, amivel tudsz repülni a repülőkkel is.
Az eredeti cikk: http://www.heliproz.com/novadvice.html

Nálunk itt magyarországon még egy ellenérv: Úgy alakult ki, hogy a helisek a bal kezüknél a rádión fentről lefele "húzzák" a pitch-et, tehát a legalacsonyabb folytószelep állás (alapjárat) - normál módban - a kar legfelső állásában van. Míg a repülősöknél épp fordítva a kar legalsó állásában. Ez gondot okoz akkor amikor külön át kell tanulni az irányokat.
Persze ez nem muszály, de mivel a pilóták kb. 95%-a így repül, sokkal nehezebben vagy egyátalán nem  tudnak a többiek segíteni pl. berepülni a helit.
(2001.07.14 Zomby)

Találatszámláló